“Dalende resultaten zijn ernstige wake-upcall”
Vlaamse leerlingen uit het vierde leerjaar halen internationaal nog de subtop voor wiskunde, maar voor wetenschappen scoren ze erg middelmatig. Bovendien gaan hun resultaten voor beide domeinen er aanzienlijk op achteruit. Dat blijkt uit het 4-jaarlijkse TIMSS-onderzoek.
Onderzoekers Jerich Faddar en Peter Van Petegem (Universiteit Antwerpen) leggen in KLASSE uit wat het gewicht is van deze dalende cijfers voor Vlaanderen en welke actie nodig is. Van Petegem: “Basisscholen krijgen over het algemeen een gunstig rapport zonder meer van de inspectie, maar op systeemniveau halen we slechte resultaten op de peilingsproeven. Ik vraag me af of en hoe we de methodiek van de inspectie en van de peilingsproeven dichter bij elkaar kunnen brengen. Dat geldt ook voor de gestandaardiseerde toetsen die leerlingen in de toekomst afleggen: hoe zullen ze zich verhouden tot de peilingsproeven en de doorlichtingen van de onderwijsinspectie? Want scholen en leraren moeten daaruit kunnen leren en zo hun onderwijs mee vormgeven.” Lees hier meer over dit artikel.